Muszę wyznać, że wielokrotnie podśmiewałem się z ludzi, którzy na początku XXI wieku podniecali się koncertami, czy nowymi płytami zespołów pokroju Budgie, Scorpions, czy UFO. Albo GBH i The Exploited. A przecież sam w tym czasie hołdowałem zespołom wzorującym się na post punku i nowej fali z przełomu lat 70. i 80. XX wieku. Gdy teraz czytam, że piąta płyta The Twilight Sad jest dla fanów The Cure, a sam Robert Smith poważa i coveruje Szkotów, to muszę uderzyć się w piersi. Cichy łomot jaki odbija mi się w tej sytuacji, kryje pokłady skruchy. Bo przecież „It Won’t Be Like This All The Time” podoba mi się na zasadzie licznych podobieństw do wielu starych, dobrze znanych wykonawców. Począwszy od gotyckiej w stylu okładki, przez dzielenie sceny z wykonawcami pokroju Editors, remiksowanie nagrań TTS przez The Horrors, coverowanie Joy Division i The Smiths, nagrywanie dla wytwórni Mogwai, po muzykę, która stanowi skrzyżowanie Cure’ów z Maximo Park. Cure’owy jest bas (zwłaszcza w singlowym „Videograms”), Maximowe klawisze i trochę wokal. Ale ten piąty materiał Szkotów jest w swojej klasie zwyczajnie dobry. Jedenaście utworów i każdy ma sens. Niektóre mają też chwytliwe tytuły, do których od razu chce się nadstawić ucha: 10 Good Reasons for Modern Drugs, Shooting Dennis Hopper Shooting, I/m Not Here [missing face], Girl Chewing Gum.
The Twilight Sad nie specjalnie przymila się do słuchacza. Grają dość głośno, lubią powtarzać jednostajne frazy i natężać dźwięki kilku równolegle brzmiących instrumentów. Ale potrafią też zagrać z bardziej wycofanymi gitarami, a wtedy numer prowadzi sekcja rytmiczna i klawisze, a James Graham tonuje swój wokal. W pierwszym opublikowanym kawałku z płyty („I’m Not Here”) słychać nawet echa new romantic. Z kolei wstęp do Girl Chewing Gum uświadamia, że kwintet stąpa po tej samej ziemi co The Jesus And Mary Chain. Kiedyś dostałem w ramach promocji ich wczesną kompilację „Killed My Parents And Hit The Road”, teraz cieszę się, że zafundowałem sobie „It Won’t Be Like This All The Time”, bo dużo tu dobrze kojarzących się dźwięków i pomysłów.